Poradnik morsa

Poradnik morsa, czyli jak morsować zdrowo i bezpiecznie.

Ten poradnik dotyczy wszystkich którzy przymierzają się do morsowania, a się boją/nie wiedzą co i jak.

Jak zostać morsem i dlaczego morsujemy? Przede wszystkim dla zdrowia, oraz by się spotkać w sympatycznym gronie ludzi lubiących wyzwania

Co daje morsowanie? Pobudza organizm do reakcji obronnej, a to hartuje i zwiększa odporność.

————————————–

Co zabrać ze sobą:
– kostium kąpielowy/kąpielówki – najlepiej założyć je już w domu, by nie przebierać się na miejscu przed wejściem do wody
– klapki/buty – cokolwiek, bo przy wychodzeniu z wody raczej traci się czucie w stopach i lepiej zapobiegać skaleczeniu na kamieniach czy innych elementach leżących na ziemi
– duży ręcznik, szlafrok – do przebierania się
– karimata/koc – przydaje się przy przebieraniu, żeby mieć na czym stać boso po wyjściu z wody
– rękawiczki i czapka – ciepło w dłonie gwarantuje sprawne ubieranie się
– termos z ciepłą herbatą koniecznie!
Przydają się wygodne, wsuwane buty żeby nie męczyć się ze sznurówkami.
Czemu nie moczymy rąk? Już było wyżej – po wyjściu z wody ciężko się ubiera gdy dłonie są sztywne jak pal Azji

————————————–

UWAGA!
Bardzo ważna przed wejściem do wody jest rozgrzewka, najlepiej w pełnym ubraniu żeby utrzymać ciepłotę ciała. Można pobiegać kilka minut, poskakać, zrobić pajacyki, przysiady, pompki, cokolwiek co pobudzi krążenie i rozgrzeje.

Nie wchodzi się do zimnej wody bez rozgrzewki, a tym bardziej odradza się picie alkoholu. Natychmiast po rozgrzewce rozbieramy się i wskakujemy do wody. Znaczy wchodzimy, najlepiej powoli, aż po pachy. Pamiętajcie, nikogo nie wpychamy, nie poganiamy!

Na początek wystarczą 2-3 minuty w wodzie. Dlaczego tyle? Trzeba pokonać pierwsze, niezbyt przyjemne a czasem bolesne wrażenie po wejściu do lodowatej wody. Trwa ono różnie, ale zwykle minutę, półtorej. Po tym czasie już ciało się przyzwyczaja do temperatury, ból mija i można już siedzieć w wodzie. W trzaskające mrozy wystarczą 3 do 5 minut, jak jest powyżej zera to może być i 7-10 minut.

Po wyjściu natychmiast się ubieramy, a dla chętnych można pobiegać, rozgrzać się i wejść jeszcze raz do wody na 1-2 minuty lub natrzeć się śniegiem, jeśli jest

————————————–

Najważniejsze: morsowanie to nie konkurencja, tu nie ma „kto dłużej”. To jest dla zdrowia.

Morsowania nie zaleca się osobom z przebytymi chorobami typu borelioza, z problemami z sercem, niewydolnością krążeniową. Jeśli nie masz pewności czy możesz morsować, zasięgnij porady u lekarza.
Jeśli przyjdziesz do nas pierwszy raz, i masz pytania, to zagadnij stałych bywalców lub poszukaj morsa w niebieskiej czapce

Poradnik morsa czyli jak morsować zdrowo i bezpiecznie

Poradnik morsa